محل تبلیغات شما

مقاله ای با عنوان جغرافیای فرهنگی ظهور: بازخوانی موقعیت ها و سرزمین های موضوع فتن و علائم ظهور در اخبار شیعی در همایش بین المللی دکترین مهدویت که در تاریخ 31 و 30/2/95 در شهر قم برگزار شد، ارائه گردید. 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)دکتر علی ، پژوهشگر جغرافیای فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع) امروز، ۳۰ اردیبهشتماه در کمیسیون دانشگاهی دوازدهمین همایش دکترین مهدویتدر مقاله‌ای با عنوان جغرافیای فرهنگی ظهور: بازخوانی موقعیت‌ها و سرزمین های موضوع فتن و علائم ظهور در اخبار شیعی گفت: این مسئلهموضوعی میان رشته‌ای است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است. در جغرافیای فرهنگی ظهور چند منطقه فرهنگی و تمدنی نقش اساسی ایفاء می‌کنند که ویژگی‌های جغرافیایی این سرزمین‌ها از منظر فرهنگی و تمدنی مدنظر است. شناخت این مناطق در دوره معاصر ما و در برنامه کلان احیای تمدن نوین اسلامی پیش رو می‌تواند بسیار راهبردی و کارساز باشند. وی ادامه داد: عراق و به طور مشخص کوفه محل رویدادهای بسیاری در آخرامان است. این ناحیه فرهنگی به دلیل حضور انبیاء الهی از مرکزیت و اهمیت خاصی برخوردار است و این جایگاه تا قیام آخرامان و پایتختی این شهر به عنوان مرکز ملک عظیم و مرکز حکومت حضرت قائم (عج)ادامه دارد.

، شامات را از جمله سوریه فعلی و فلسطین را از دیگر جغرافیای ظهور برشمرد و گفت: موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، دسترسی به دریای مدیترانه و همجواری با تمدن مصر از ویژگی های این منطقه است که بر این اساس می‌توان این منطقه را چهارراه جهان نامید.
همچنین ایشان گفت: بخش عمده روایات آخرامانی شامات به آخرین مرحله خروج سفیانی می‌پردازد. بنابراین منطقه شامات به دلیل خروج سفیانی از مناطق مهم در آخرامان است.
بیان کرد: جزیرة العرب و یمن در جغرافیای ظهور موضوعیت دارد و از علائم محتوم است، منطقه مصر نیز به لحاظ فرهنگی از دیگر مناطق راهبردی دوره ظهور است که در روایات بیان شده است. عنوان کرد: ایران نیز از مناطقی است که در جغرافیایی ظهور نقش دارد و ایرانیان امام را یاری خواهند کرد و از آنان با عنوان جنبش خراسانی و اهل قم و یاد شده است.

در ادامه افزود: تهایی در جهت تغییر وضعیت جغرافیای فرهنگی ظهور دنبال می شود که عبارتست از: الف) محروم سازی و جداسازی برای انفکاک بین نواحی فرهنگی ظهور که اخیرا به سه شکل پیگیری می شود: 1- تجزیه کشورهای مسلمان بویژه کشورهای با اکثریت جمعیت شیعه. نظیر آنچه در عراق رخ داده است2- مبارزه با دولت‌ها و جنبش‌های شیعی مثل دولت شیعی در عراق‌ 3- منزوی کردن و قطع ارتباط کشورهای منطقه مقاومت. ب) استیلای فرهنگی و محو ارزشهای اسلامی مانند ترویج افراطی گری مذهبی، مصرف گرایی،  ترویج  بی حجابی در جامعه مسلمین، و .ج) ترویج جهان وطنی برای کسانی که عمدتا با شبکه مجازی کار می کنند. د) تخریب آثار و اماکن فرهنگی و تمدنی همانند تخریب مکانهای مقدس و تشدید حملات به این مکانهای مقدس.  و هـ)خلق جغرافیای فرهنگی جدید و ساختگی و ایجاد مکانهای اهریمنی از طریق نمادسازی های شیطانی و غیرالهی از دیگر برنامه های این گونه تهاست.

وی با اشاره به استفاده هوشمندانه انبیاء از سرزمین های تاثیرگذار عصر ظهور گفت: انقلاب اسلامی ایران با تاثیرات خود در مسیر ظهور نقش راهبردی دارد.

آدرس سایت خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)

http://iqna.ir/fa/news/3499566/بررسی-جغرافیای-فرهنگی-عصر-ظهور-در-مقاله-پژوهشگر-دانشگاه-امام-صادقع

منبع: خبرگزاری ایکنا  

کتاب جغرافیای فرهنگی جهان اسلام

رویکردی ادراکی به محیط در جغرافیای رفتاری

دلالت های راهبردی ارتباطات میان فرهنگی برای همگرایی اسلامی با تأکید بر راهپیمایی اربعین

ظهور ,فرهنگی ,جغرافیای ,های ,منطقه ,شیعی ,جغرافیای فرهنگی ,فرهنگی ظهور ,سرزمین های ,ظهور در ,است که ,ظهور بازخوانی موقعیت ,عنوان جغرافیای فرهنگی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

wilbialemgi Matthew's collection کشکول naconewsti Elizabeth's style پرتال تفریحی مشهود isragote اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها معرفی و بررسی حرفه ای جدیدترین و پر فروش ترین عطرها China car diagnostic tools center - chinacardiags.com